به کوشش واحد مطالعات و تحقیقات سازمان جوانان یزد برگزار شد

نخستین نشست از سلسله نشست های تخصصی حوزه مطالعات جوانان

یزدفردا:به کوشش واحد مطالعات و تحقیقات سازمان جوانان استان یزد نخستین نشست از سلسله نشست های تخصصی حوزه مطالعات جوانان با موضوع " اخلاق در پژوهش " برگزار شد.
به گزارش "فائزه دهقان" خبرنگار روابط عمومی سازمان جوانان ؛ در ابتدای این نشست کارشناس واحد مطالعات و تحقیقات سازمان جوانان استان یزد هدف از برگزاری این سلسله نشست ها را آشنایی با ملاحظات اخلاقی در پژوهش ها برشمرد.
در ادامه این نشست "دکتر رحیمی" از اساتید دانشگاه، با اشاره به اهمیت و جایگاه پژوهش در اسلام گفت: رشد علمی در جامعه مرهون پژوهش های جدید است و اگر به درستی جهت گیری نشود و درمسیر توسعه معنویت و رشد اخلاقی نباشد عاملی برای تخریب حیات آدمیان خواهد بود.
وی با تاکید بر این که اخلاق در پژوهش جزء اخلاق کاربردی است افزود: اخلاق کاربردی زیر مجموعه ای از اخلاق هنجاری یا دستوری است که به بررسی افعال اختیاری انسان از حیث خوبی یا بدی و بایستگی و نبابستگی می پردازد.
این استاد برجسته دانشگاه تصحیح انگیزه، توجه به پیش فرض های ارزشی، آشنایی با پیشینه پژوهش، گزینش مساله، شهامت، امانت داری و نشاط در تحقیق را از فضایل اخلاقی در پژوهش عنوان کرد.
"دکتر زنداوانیان" دیگر سخنران این نشست، تحقیق و پژوهش را فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن موقعیت نامعین تعریف نمود.
وی هدف از علم و پژوهش را خدمت به خلق، بهبود اوضاع جامعه، شناخت رسالت انسان در این جهان با هدف نیل به رستگاری عنوان کرد.
"دکترزندوانیان" انتخاب موضوع، تدوین طرح تحقیقاتی، مرور پیشینه تحقیق، نهایی کردن موارد مذکور در طرح تحقیقاتی، گردآوری داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها ، نتیجه گیری، تدوین گزارش و انتشار یافته ها را از مراحل انجام تحقیق برشمرد.
لازم به ذکر است تاریخچه اخلاق در پژوهش، خواستگاه اخلاق در پژوهش و پشتوانه آن در قرآن و احادیث و پایبندی به اصول اخلاقی در پژوهش از موضوعات مورد بحث در این نشست بود.
گفتنی است این نشست در محل سالن معاونت برنامه ریزی استانداری یزد و با حضور بیش از 50 نفر اساتيد حوزه و دانشگاه، مسؤلین و کارشناسان پژوهشی و پژوهشگران ادارات و سازمان ها برگزار شد .
لازم به ذکر است سلسله نشست های تخصصی حوزه مطالعات جوانان هر دو ماه یکبار برگزار خواهد شد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا